Telecommunications Consumer Protection Act of 1991 (TCPA) Definition
Telecommunications Consumer Protection Act of 1991 (TCPA) er en amerikansk føderal lov, der blev vedtaget for at beskytte forbrugernes privatliv og begrænse uønsket telekommunikation, især uønskede telemarketingopkald og automatiske opkaldssystemer. Formålet med loven er at beskytte forbrugerne mod uautoriseret indgriben i deres telekommunikationsapparater og sikre, at de har mulighed for at fravælge uønsket kommunikation.
Introduktion til loven
TCPA blev vedtaget og underskrevet i 1991 af den amerikanske præsident George H.W. Bush. Loven blev imidlertid styrket og præciseret gennem årene, herunder gennem vedtagelsen af Federal Communications Commissions (FCC) regler og retspraksis. TCPA er en vigtig lovgivning i forhold til forbrugerens rettigheder og beskyttelse inden for telekommunikationsområdet.
Ifølge TCPA skal telemarketingopkald og automatiske opkaldssystemer opfylde visse krav og er underlagt visse begrænsninger:
- Maksimalt må uønskede telefonopkald foretages uden for normal arbejdstid, defineret som mellem kl. 8:00 og 21:00 i modtagerens lokale tidszone.
- Før kontakt oprettes, skal telemarketers udlevere deres fulde navn, firmaets navn og telefonnummer samt andre relevante oplysninger.
- Forbrugeren skal have mulighed for at melde sig fra at modtage yderligere telekommunikation fra telemarketers, og deres anmodninger skal respekteres.
- Opkald med automatiske opkaldssystemer (f.eks. robotopkald) skal identificere afsenderen og give forbrugeren mulighed for at framelde sig yderligere kommunikation.
Konsekvenser ved overtrædelse af TCPA
Overtrædelse af TCPA kan medføre alvorlige konsekvenser for telemarketers og andre telekommunikationsvirksomheder. Forbrugere, der har modtaget uønskede opkald, har mulighed for at indgive klage og endda sagsøge virksomheder, der overtræder loven.
TCPA fastsætter en minimumsskade på $500 pr. overtrædelse, og hvis forseelserne blev begået vilfuldt eller gentagne gange, kan skaden forhøjes til $1500 pr. overtrædelse. Disse skadeserstatninger kan akkumulere og udgøre store summer, hvis virksomheder gentagne gange krænker forbrugernes rettigheder.
Undtagelser fra TCPA
Selvom TCPA har klare retningslinjer for at begrænse uønsket kommunikation, er der visse undtagelser, hvor loven tillader telekommunikation uden forudgående samtykke. Disse undtagelser omfatter blandt andet:
- Ikke-kommercielle telekommunikationer, såsom politisk opkald eller meddelelser fra velgørende organisationer.
- Telekommunikation fra virksomheder, som forbrugeren har indgået en tidligere aftale med.
- Opkald, der er nødvendige for at informere forbrugeren om vigtig information eller undtagelsestilstande.
- Kommunikation forudgået af en eksisterende forretningsrelation.
Sammenfatning
Telecommunications Consumer Protection Act of 1991 (TCPA) er en vigtig føderal lov, der beskytter amerikanske forbrugere mod uønsket telemarketing og automatiske opkaldssystemer. Loven fastsætter regler for, hvornår og hvordan telekommunikation kan finde sted, og den giver forbrugerne rettigheder til at fravælge yderligere kommunikation. Overtrædelse af TCPA kan medføre betydelige bøder og skadeserstatninger. Gennem TCPA har forbrugere mulighed for at beskytte deres privatliv og begrænse uønsket telekommunikation.
Ofte stillede spørgsmål